2013. május 26., vasárnap

Tormalevél befőzése.


A mi vidékünk és családunk hagyománya a töltött káposzta készítése, és természetesen a fogyasztása.
A leleményes falusi ember ,  amikor még nem fejesedett be a káposzta, a torma levélbe tekerte a tölteléket.
Tormás töltikék
Nem voltak még fóliás kertészetek, hogy korán lett volna fejes káposzta. 
A savanyú káposztával együtt savanyítottak egész fej káposztákat is, de az nem tartott ki tavaszig.
A prizmában , veremben, pincében való tárolás is segített.
A torma levelet, üvegbe, ecetesen rakták el, és szárították is.
A fagyasztó megjelenésével aztán, minden megoldódott. Lehetett a torma és káposzta leveleket fagyasztani is.
A  karalábé, és a szőlő levél is számításba jött a töltikék készítésénél..
Eddig én is fagyasztottam. 
Most első alkalommal próbálom a befőző automata segítségével tartósítani.

A gép csírátlanítja, tartósítószer nem szükséges.
Ez nagy előny.
A leveleket lecsumáztam, vastag erétől megszabadítottam.
Többszöri alapos mosás után, sós ecetes forrásban lévő vízbe került. 
Mikor felforrt, jól átforgattam, elkapcsoltam a tűzhelyet.
Lefedve egy éjszaka ebben a lében állt.
Másnap  kiszedtem a léből, lecsöpögtettem.
Egyenként ki simogattam.

 Tízesével feltekertem kis hengerekké.


Üvegekbe került.

Egy üvegbe 3 "csutak" került, plusz egy kevés apró.
Ez fontos, hogy főzéskor a lábas aljára kerüljön belőle.
Erre rakjuk a töltikéket majd.
Tízesével a megszokás miatt, hogy tudjam egy üvegben mennyi van.
Most 4 üveggel lett, ez kb 120 db levél.
Egy kávés kanál ecet a tetejére és felöntöttem  szűrt vízzel(vízszűrő kancsó).
A kupakkal lezárt üvegeket fejtetőre állítva ellenőriztem jól záródnak-e. 
Kész mehet a befőző automatába.
                                          Kochen 120 perc.
Ezt magamtól döntöttem el, mert a használati útmutatóba nincs a torma levél megjelölve.
Úgy gondoltam, ha a spenót, sóska ezt a programot kívánja, jó lesz a torma levélnek is. 
Ha kihűlt felcímkézem, mehet a  spájzba a polcra 
Már elkészültek a címkék, felragasztásra várnak.


Itt már a dunsztolás után az üvegben, felcímkézve
.
Fagyasztóba is így kerül.



3 megjegyzés:

Unknown írta...

Várom a levelek növését,hogy neki álljak én is.

Unknown írta...

Levàgtam a vastag szàrat es ugy tettem ecetes sos vízbe! Lehet nem kellett volna? Olyan keserű lett ez az ecetes sos viz és a levelek is hogy leontottem rola es ismét megmosas utan ecetes sos vizbe raktam.most màr nem annyira de még mindig keserű! Mit tegyek? Dobjam ki?

Olgis írta...

Le kell gerezdelni,vagyis a közepét kivágni,az a keserű.Vagy már nagyon erős volt a tormalevél.DE maga a tormalevél kicsit keswernyés is.Az ecetes lébenállni hagyjuk,az elveszi.Akár egy éjszakátis benne állhat.